Monday, May 30, 2011

Dr. Lee : Manusia itu semuanya berbeza

 Hari ini Hidup ku dibuka dengan kisah Boss dipejabat yang anaknye hilang waktu kelas tambahan semalam... hati ayah mana yang tidak gelisah bile cikgu telefon ke pejabat beritahu tentang anaknye yang hilang. Jadi sebagai boss wannabe nak lah juga aku menyelami ape sebenarnye yang difikirkan seorang boss yang juga manusia biasa seperti kita.. jadi aku pun bertanya keadaan anak nye.

Maka boss aku pun cerita lah.. anak die tercirit dalam seluar dan tak sempat ke tandas, so die rasa malu lah untuk ke kelas semula, jadi die basuh seluar die and lepak kat kelas kosong menunggu waktu habis sekolah. cikgu pun susah hati lah bila anak murid tak masuk semula ke kelas kan? jadi selepas buat pemeriksaan memang tak ada anak boss aku ni dalam tandas. (macam pernah ku lalui semua ini.. emm hahahahahah)

Jadi bile dah selesai hal anak die Boss aku pun balik office dengan muka yang tidak berapa ceria, bila dia pandang aku terus dia cerita apa yang terjadi.. tiba-tiba die bukak cerita yang anak die tidak lemah dalam pelajaran dan aku pun hairan lah aku dulu pun lemah jugak dalam  akademik tetapi setelah meningkat dewassa semua itu berubah. Nak tahu apa kate Boss aku? die cakap 'itu awak dari keluarga yang parent tidak berpelajaran tinggi, saya ni seorang kaunselor universiti yang setiap hari memberi motivasi dan membantu anak-anak orang lain tetapi anak saya? ketinggalan dalam akademik'.

Aku dengan muke blur PUN BERTANYA, 'KENAPA BOLEH TERJADI Keadaan macam itu Boss?
dengan selamba Boss pandang aku then tanya semula soalan yang sama.. terpinga-pinga lah aku.

jawapannye senang sahaja wahai uncle lee (bukan nama sebenar)
setiap manusia itu diciptakan tidak sama...  
and off course what he said is strongly supported with the dalil from Quran and Hadith.
 
kami terus berborak dan aku bersetuju untuk bantu anak die dalam menguasai subjek bahasa inggeris walaupun aku ni tidak berapa pandai tetapi aku ada cara untuk mendidik kanak-kanak bagaimana untuk menguasai bahasa Inggeris pada peringkat awal. aku hanya berjaya menguasai pertuturan dalam bahasa inggeris setelah aku SPM..
well apa-apa pun memang semua manusia itu tidak sama yang mana ada orang akan mudah memperoleh kejayaan manakala orang lain terpaksa berusaha keras sampai terjatuh bangun untuk mengecapi kejayaan. Bersyukurlah..

No comments:

Post a Comment