Sunday, May 29, 2011

Chef Lee : ikan patin bakar tempoyak (resepi Lans. Koperal makcik Zaharah)

SUDAH LAMA saya nak kongsi resepi ini tetapi al-maklumlh dengan blog saya yg sebelum ni dh dihapuskan dek kerana beberapa masalah, dengan study saya yang tidak menentu nye sebelum ni, dan sekarang saya dah cuti sesambil keje part time ni bleh lah nk isi-isi skit blog saya ni dengan informasi yang saya suke dan hope anda sume suke,

BEFORE WE GOING FURTHER, macamana nak masak resepi ni meh aku cerita dulu macamana The Ikan Patin MAdness dalam family aku (maklumlah kitaorang ni Temerloh Jati)
RAYA tahun lepas kitaorang dh nk melahirkan tradisi iaitu berkumpul pada malam raya pertama or kedua untuk mengeratkan tali silaturrahim sesama kitaorang A ONE BIG FAMILY especially untuk generasi family kitaorang yang terbaru ni.

NIKMATI SEDIKIT PAPARAN KEGILAAN IKAN PATIN KAMI:
Tengok betapa ramainya meratah seekor Ikan Patin Bakar M.cik Zaharah.
My Kezen yang tersayang (hope Diorang tak marah) 

Yang tengah M.cik Lans Kop Zaharah (MYmum)

Antara Tetamu VVVVip yang haadir hehehehe

IKAN PATIN BAKAR TEMPOYAK Lans.KOP M.CIK ZAHARAH 
wahahaha nama resepi die, sempena nama mak kesayangan ku (sebab die yg masak hahaha)


resepinye senang sahaja (itu kalau tanya mak aku lah, sbb ape2 yang aku tanya die die jawab alah senang amat! dengan nada loghat pahang yg pekatnye hahahah) off course lh kn bagi mak aku sume benda senang, aku suke cara pemikiran positif yang mcm tu hehehehe

ni bahan-bahannye
1. Ikan patin seekor
2.Tempoyak (mak kata: yang fresh ke yang lama  xda banyak beza sangat)
3. Cili api
4. Garam dan gula secukup rasa
5. Daun kunyit
6. Aluminium foil (ini je aku tambah sbb 'moden lah skit hahaha)

CARA2:

memanglah teramat senang!
1. cuci ikan patin. dan belah dibahagian perut (untuk masukkan bahan-bahan)
2. Blend sume bahan, tempoyak, cili, dan garam serta gula (ikut suke korang nk bnyak mana) agak sedap dilidah korang.
3. Balut dengan Daun kunyit, dan bungkus dengan aluminium foil dan kemudian bakar sehingga masak.
4. hidang kan (emm Meleleh air liur koi)

SELAMAT MENCUBA!!!

1 comment:

  1. sodapnye uncle,tingat time p makan ikan patin ramai2 umah ncle^^

    ReplyDelete